Magyarország elutasítja a tízévesnél idősebb autók kötelező évenkénti műszaki vizsgáztatását – írta meg a Magyar Nemzet.
Magyarország nem ért egyet az Európai Bizottság azon javaslatával, amely szerint a tíz évnél idősebb autókat évente kellene műszaki vizsgára vinni. Ezt az álláspontot Nagy Bálint közlekedési államtitkár a Közlekedési Tanács legutóbbi ülésén hivatalosan is megerősítette.
Az Európai Bizottság átfogó módosítási tervezetet nyújtott be a 2014/45/EU irányelvhez, amely a járművek és pótkocsik időszakos műszaki vizsgálatát szabályozza. A javaslat célja többek között, hogy a technológiai fejlődést – például az elektromos és hibrid autók megjelenését – beépítse a vizsgálati rendszerbe. Emellett előírná, hogy
a tíz évnél idősebb személyautókat (M1 kategória) és könnyű tehergépkocsikat (N1 kategória) évente kelljen műszaki vizsgáztatni.
A tanács június 5-i ülésén tárgyalta először a tervezetet.
Nagy Bálint, az Építési és Közlekedési Minisztérium közlekedésért felelős államtitkára az ülésen elmondta: Magyarország támogatja azokat az uniós intézkedéseket, amelyek a közlekedésbiztonság javítását és a környezet védelmét szolgálják. Ugyanakkor az éves vizsgáztatási kötelezettség aránytalanul nagy pénzügyi és adminisztratív terhet jelentene a lakosság és a hatóságok számára – különösen azokban az országokban, ahol sok az idősebb jármű.
Magyarországon becslések szerint 2,5-2,6 millió személyautó 10 évnél is idősebb, az átlagéletkor 2025-ben 16,2 év, az autópark pedig 4,2-4,3 millió járműből ál.
Mivel a várható közlekedésbiztonsági és környezeti előnyök nem állnak arányban az intézkedés okozta terhekkel, Magyarország nem támogatja a javasolt változtatásokat.
Az ügyben nem csak Magyarország, hanem több más tagállam is aggályokat fogalmazott meg. A jogalkotási folyamat az EU illetékes munkacsoportjában folytatódik.
Nyitókép: MTI/Kovács Tamás